Noua procedura pentru comunicarea proceselor-verbale de contraventie: ce schimbari propune Parlamentul
Modul in care procesele-verbale de contraventie ajung la destinatari ar putea fi regandit radical. O initiativa legislativa aflata la inceput de parcurs parlamentara urmareste sa rezolve situatii des intalnite in practica: plicuri neridicate, adrese la care contravenientul nu mai locuieste, proceduri dublate si intarzieri mari in inregistrarea sanctiunilor.
Proiectul vizeaza modificarea art. 27 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu scopul de a adapta procedura de comunicare la realitatea mobilitatii actuale – in care “domiciliul din buletin” nu mai coincide intotdeauna cu adresa la care locuieste efectiv persoana sanctionata.
Ce probleme se intalnesc acum?
In forma actuala, OG 2/2001 prevede comunicarea procesului-verbal prin posta, cu confirmare de primire, sau prin afisare la domiciliu/sediu, daca plicul nu este ridicat.
Initiatorii arata insa ca aceste reguli creeaza mai multe dificultati, in sensul ca:
– legislatia actuala nu specifica in mod clar ca documentul poate fi trimis la o alta adresa decat domiciliul legal, desi multi contravenienti locuiesc efectiv in alta parte;
– autoritatile locale solicita adesea doua proceduri simultane (posta + afisare), ca masura de siguranta, ceea ce prelungeste artificial comunicarea;
– nu exista o regula explicita privind momentul in care se considera indeplinita comunicarea, atunci cand persoana nu ridica plicul de la posta.
Aceste neclaritati incetinesc procesarea contraventiilor si intarzie recuperarea amenzilor.
Ce modificari propune proiectul?
Initiativa aduce trei noutati majore.
1. Comunicarea si la adrese alternative
Pentru persoanele fizice, comunicarea ar urma sa fie posibila: la domiciliu, la resedinta cunoscuta, sau la o adresa indicata de contravenient.
Pentru persoanele juridice, comunicarea se va face fie la sediul principal, fie la sediul structurii vizate.
In caz de afisare, agentul constatator va redacta un proces-verbal distinct, semnat de un martor.
2. Regula pentru finalizarea comunicarii prin posta
Proiectul introduce un nou alineat, care stabileste fara echivoc momentul in care procedura este considerata indeplinita: la data semnarii confirmarii de primire, la data consemnarii refuzului de a primi plicul, sau la expirarea termenului de ridicare din aviz.
Aceasta ultima situatie este noutatea menita sa elimine blocajele cauzate de neprezentarea la oficiul postal.
In acest sens, alin. (1) al art. 27 din OG 2/2001, se va completa si va avea urmatorul cuprins:
“(1) Comunicarea procesului-verbal se face prin posta, cu aviz de primire, pentru persoanele fizice la domiciliul lor; in cazul in care nu locuiesc la domiciliu, procesul-verbal se trimite la resedinta cunoscuta ori la locul ales de ele, ori prin afisare la domiciliul contravenientului, iar pentru persoanele juridice la sediul principal sau, atunci cand este cazul, la sediul dezmembramantului lor.
Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de cel putin un martor.”
Dupa alin. (2) al art. 27 din OG 2/2001, se va introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul
cuprins:
“(3) In cazul comunicarii procesului-verbal prin posta, procedura se socoteste indeplinita la data semnarii de catre contravenient a confirmarii de primire ori a consemnarii de catre functionarul postal a refuzului acestuia de a primi corespondenta ori in cazul neprezentarii la potsta pentru ridicarea procesului-verbal in termenul mentionat pe avizul de primire.”
Simplificarea procedurii de lucru pentru autoritati
In expunerea de motive, initiatorii mentioneaza intentia de a prelua logica din Codul de procedura civila, unde regulile pentru citari sunt deja modernizate si bine testate.
Scopul principal: renuntarea la dublarea inutila a procedurilor si accelerarea fluxului administrativ.
Potrivit documentelor anexate proiectului legislativ, durata actuala a comunicarii este excesiva, autoritatile sunt puse in situatia de a realiza operatiuni suplimentare pentru a “acoperi” eventuale contestari, contravenientii intarziati in primirea actului ajung sa plateasca mai tarziu, afectand gradul de conformare. Initiatorii sustin ca noile reguli vor genera un circuit mai rapid si previzibil al documentelor.
Etapele urmatoare
Propunerea trebuie sa parcurga intregul traseu legislativ: adoptarea in Senat, vot in Camera Deputatilor (for decizional), promulgare de catre Presedinte, publicare in Monitorul Oficial.
Pana la finalizarea acestor etape, procedura actuala ramane in vigoare.



